
Aby nasza podróż samochodem nie zamieniła się w nieopanowaną „jazdę bokiem”, przed wymianą ogumienia powinniśmy sprawdzić, czy w magazynowanych przez sezon zimowy oponach, guma nie sparciała oraz czy głębokość bieżnika jest prawidłowa. Nawet najpewniejsze hamulce w trakcie jazdy nie pomogą, jeśli ogumienie będzie zniszczone. Wymiana opon wygląda na czynność dość łatwą. Uproszczając sprawę do granic możliwości – należy wznieść pojazd, odkręcić śruby, zdjąć koło, założyć drugie, podokręcać i opuścić, a następnie wznowić te same zabiegi kolejne trzy razy. Kłopot w tym, że to tylko przypuszczenie. Obserwacja codzienności jest niestety bardziej skomplikowana.
Z uwagi na to za wymianą opon na własna rękę, stoją zasadniczo wyłącznie przyczyny finansowe. Wizyta u wulkanizatora, z wyjątkiem kwestii finansowej, jest efektywniejszym odruchem przy wymianie opon pomiędzy sezonami. Opony letnie skierowane są zasadniczo do kierowców poruszających się generalnie po terenie zabudowanym, którą charakteryzuje rozważny model jazdy i dość krótkie roczne przebiegi. Przy wymianie kół powinniśmy pamiętać o kilku regułach. Zamiennik musi mieć co najmniej te same i nie niższe indeksy prędkości i nośności aniżeli opona w standardowym rozmiarze. Powinniśmy, również wskazać poprawne ciśnienie eksploatacyjne. Decydując się na ogumienie szersze od standardowego musimy przekonać się, czy można je założyć na poprzednie felgi aluminiowe bądź stalowe.

Coraz częściej kierowcy zamiast samych opon, decydują się na komplet sezonowych kół, a wtedy pojawia się następny dylemat. Jakie felgi wybrać? Tradycyjne stalowe czy może lekkie i ładne aluminiowe. Wielu kierowców nadal przystaje do powstałego w latach 90-tych przeświadczenia, że felgi aluminiowe nie nadają się do jazdy zimą. To prawda, w trudnych warunkach pogodowych łatwiej możemy uszkodzić felgę – ale każdą felgę. Ponadto szkodliwe oddziaływanie soli na naszych drogach, to jeden z motoryzacyjnych legend. Od parunastu lat, lakiery pokrywające felgi aluminiowe są bardzo odporne na warunki atmosferyczne. Możemy zatem stwierdzić, że felgi aluminiowe znoszą porę zimową lepiej niż stalowe – pod jednym zastrzeżeniem. Jeżeli pragniemy mieć przez cały czas, ładne i błyszczące felgi (Felgi przemysłowa) aluminiowe, powinniśmy się o nie właściwie troszczyć.