Każde ciało pod wpływem działających na nie obciążeń ulega odkształceniu. Jeśli obciążenia uzyskają stosownie znaczące wartości potrafią spowodować, że towar ulega zniszczeniu, względnie nadmiernemu, nieodwracalnemu odkształceniu.
W efekcie zaprzepaszcza on swe atrybuty użytkowe, co przyciąga za sobą spore straty ekonomiczne, a w wyjątkowych przypadkach może tworzyć niebezpieczeństwo dla zdrowia i życia jego użytkowników. Obowiązkiem testów wytrzymałościowych jest opracowanie metod diagnozy zachowania części konstrukcyjnych.
Badania wytrzymałościowe metali i stopów realizuje się używając sporo różnorodnych metod. Wypływa to z potrzeby obliczenia wielkości znamionujących postępowanie tworzywa poddawanego różnym gatunkom obciążenia, jest to elastyczność, kompresja, zginanie, skręcanie, lub ścinanie, a również niektórym ich zestawieniom.
Ciekawi Cię prezentowany wpis? Jeżeli tak, to bez zwłoki kliknij ten link – ta polecana strona www (http://jeger.pl/398-farby-do-drewna) publikuje pokrewną problematykę.
Różne warunki pracy surowców konstrukcyjnych narzucają dodatkowo niezbędność prowadzenia badań przy obciążeniach cyklicznych, używania rozmaitych prędkości obciążenia dla uwzględnienia wpływu temperatury otoczenia.

Prócz badań mechanicznych znaczne rozpowszechnienie odnalazły również próby technologiczne, wykazujące w jakim stopniu przydaje się dany surowiec do określonego procesu technologicznego.

Źródło: http://www.flickr.com/photos/jolienvallins/3530969861/
Proces analizy stanu deformacji i napięć elementu konstrukcyjnego potrzebuje zgodnego przedstawienia zarówno cech mechanicznych surowca jak i konturu modułu.
W celu wyznaczenia własności technologicznych metali i ich stopów zadowala na ogół wyznaczenie trzech kluczowych cech, skrawalność, ścieralność, lejność, czasami również spawalność i kowalność.